Noordlaren (Groningen):
18, 19, 20 juli 2019
zomerproject voor amateurzangers
o.l.v. Benjamin Bakker
Programma: | |
Giovanni Pierluigi da Palestrina | Missa Brevis: Kyrie luister |
Missa Brevis: Gloria luister | |
Claudio Monteverdi | Christe, adoramus te luister |
Confitebor terzo alla francese luister | |
arr. Peter Rottländer | Haec sunt promissa |
Giovanni Pierluigi da Palestrina | Missa Brevis: Agnus Dei II luister |
Repetitieschema: | |
Donderdag 18 juli | 09:45 welkom met koffie 10:00-12:30 repetitie met pauze 12:30-13:30 verzorgde lunch 13:30-15:30 repetitie met pauze |
Vrijdag 19 juli | 09:45 koffie 10:00-12:30 repetitie met pauze 12:30-13:30 verzorgde lunch 13:30-15:30 repetitie met pauze |
Zaterdag 20 juli | 09:45 koffie 10:00-12:30 repetitie met pauze 12:30-13:30 verzorgde lunch 13:30-15:30 repetitie met pauze pauze (eigen invulling) 17:30-19:00 gezamenlijk diner 20:00-21:00 Concert |
Locaties: | Bartholemeüskerk & Hoeksteen Noordlaren |
TOELICHTING PROGRAMMA:
Giovanni da Palestrina (1525-1594) was een Italiaanse componist die de grootmeester van het katholieke kerkmuziek mag worden genoemd. Zijn composities zijn gekenmerkt door eenvoud en verstaanbaarheid van de gezongen teksten. Tijdens zijn leven kwam er een muzikale hervorming tot stand binnen de katholieke kerk, waartoe het Concilie van Trente (1545-1563) besloot. Zij oriënteerde zich sterk op de stijl van Palestrina. De legende wil dat Palestrina zijn Missa Papae Marcelli (Mis voor Paus Marcellus) speciaal componeerde om de deelnemers aan dit concilie te overtuigen van de noodzaak tot hervorming van de kerkmuziek zonder de verworvenheden van de polyfonie op te geven. Palestrina had de mooiste baan die een musicus zich in die tijd kon wensen, een baan in de Sint Pieter en in de pauselijke Sixtijnse kapel. We zingen een aantal delen uit zijn Missa Brevis (1558). In deze mis is goed te zien hoe Palestrina tempo en ritme gebruikt om het gevoel en de betekenis van de tekst te illustreren.
Claudio Monteverdi (1567-1643) was zonder enige twijfel de grootste Italiaanse componist van de late Renaissance en vroege barok. Een verzoener op het gebied van de traditionele stijl (prima prattica) en de moderne barokopvatting (seconda prattica) Hij revolutioneerde de muziek van het theater en de kerk via zijn dramatisch en fantasierijk gebruik van instrumenten en stemmen, en bij zijn buitengewone gedurfde harmonieën. In 1613 werd Monteverdi bevestigd tot de prestigieuze plek van Maestro di Cappella van de San Marco in Venentië. Hij verbleef daar tot zijn dood in 1643 en wijde zijn leven aan het leiden van het koor en het componeren van geestelijke muziek dat hem veel faam gaf in heel Europa. Er worden drie motetten van Monteverdi gezongen die zijn diversiteit en Venetiaanse stijl prachtig illustreren. Zijn motet Christe, adoramus te, is geschreven voor het feest van de Heilige Kruisverheffing. Het motet is waarschijnlijk in 1618 geschreven, toen men veronderstelde een deel van het ware kruis van Jezus te hebben gevonden in de San Marco. Het is bijzonder te zien welke gedurfde chormatiek en expressiviteit Monteverdi in dit motet laat zien.
Het programma wordt afgewisseld met instrumentale solowerken.
Inschrijven & deelnemerskosten:
Kosten deelname: €190 inclusief lunch, koffie/thee, bladmuziek